سلامتی و تندرستی

آیا رژیم کم کربوهیدرات برای کلسترول بالا مفید است؟

در حالی که توصیه های تغذیه ممکن است شهرت تغییر اغلب داشته باشند، توصیه ها در مورد کاهش کلسترول تام و کلسترول LDL قوی باقی مانده است. دو راه برای کاهش کلسترول وجود دارد: ورزش بیشتر و اجتناب از چربی های اشباع.

در حالی که این نظر صحیح است، گزارشات اخیر توسط محققان در مورد مزیت های رژیم کم کربوهیدارت پالئو،متخصصین تغذیه را هیجان زده کرد.همچنین یک بررسی متاآنالیز نیز بیان کرد که رژیم غذایی سرخپوستان امکان دارد که سطوح کلسترول خون و دیگر خطرات مربوط به بیماری قلبی را کاهش دهد این درحالی بود که محققین گفته بودند که برای اثبات این موضوع به آزمایش های بیشتری نیاز است.

با این حال، رژیم سرخپوشان برای حفظ طولانی مدت می تواند دشوار (و گران!) باشد. پختن گوشت‌های بدون چربی آزاد، فقط برخی از سبزیجات ارگانیک کم کربوهیدرات و سایر غذاهای کامل پالئوی مجاز، همیشه از ابتدا، به معنای اختصاص زمان زیادی برای تهیه غذا است. به علاوه، یکی از بهترین غذاهای “راحتی”، ​​کنسرو لوبیا برای سلامت قلب، در رژیم سرخپوشان مجاز نیست.

سایر مطالعات مروری بررسی کرده اند که چگونه یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است بر عوامل خطر بیماری قلبی تأثیر بگذارد. در حالی که این رژیم‌ها اثرات مطلوبی بر کلسترول خوب (HDL)، قند خون و فشار خون داشتند، کلسترول بد (LDL) کاهش پیدا نکرد و محققان خاطرنشان کردند که اثرات طولانی‌مدت این رژیم‌ها برای سلامتی ناشناخته است.

این ما را به چند پیشنهاد خوب برای کاهش کلسترول “بد” می رساند:

قند اضافه شده را کاهش دهید – رژیم کم کربوهیدرات مطمئناً می تواند فوایدی داشته باشد اگر کربوهیدرات هایی که کاهش می دهید قندهای اضافه شده، سس های بطری، نوشیدنی های شیرین، دسرهای بسته بندی شده و موارد مشابه باشد. در واقع، محققان گزارش داده‌اند که حتی اگر افراد وزن کم نکنند، قطع کردن قند همچنان می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

یک کاسه جو بپزید – اگر مقداری کربوهیدرات را کاهش می دهید، دو غلات حاوی فیبر، جو و بلغور جو دوسر را حذف نکنید. بلغور جو دوسر از دیرباز به عنوان یک غله با فواید کاهش کلسترول شناخته شده است. اما مشخص شد که بتا گلوکان، همان نوع فیبری که به کاهش کلسترول کمک می‌کند، به مقدار بیشتری در جو یافت می‌شود. محققان مصرف روزانه 3 گرم بتا گلوکان را توصیه می کنند. بلغور جو دوسر پخته شده 2 گرم در هر فنجان دارد، در حالی که جو 2.5 گرم بتا گلوکان در 3/4 فنجان دارد.

به روش مدیترانه ای بخورید – این رژیم غذایی کم کربوهیرات نبوده ولی چربی اشباع کمتری دارد، همچنین قادر خواهد بود که سطح کلسترول در HDL را نیز افزایش دهد و در حذف کلسترول های اضافی از جریان خون نیز موثر است.HDL در افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی می باشند این کار را به صورت تاثیرگذار انجام نمیدهند.مطالعات بیان کرده است که این رژیم میتواند عملکرد HDL را در افرادی که در معرض بالایی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، بهبود بخشد و خطرات کلی را کاهش دهد.

پیاده روی و تمرین با وزنه – این توصیه را تغییر دهید. طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، ورزش روزانه یا حداقل پنج بار در هفته با افزایش ضربان قلب همچنان یکی از قوی ترین راه ها برای کاهش LDL و افزایش سطح HDL است. یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که تمرین با وزنه سبک ممکن است مزایای بیشتری نسبت به سایر اشکال ورزش از نظر کاهش کلسترول داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا