آموزشی

میراث فرهنگی ناملموس از دیدگاه یونسکو

کمیته بین‌دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، طی نشست سالانه خود که از 13 تا 18 دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، چهار عنصر را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که نیاز به حفاظت فوری دارند و 39 عنصر را در فهرست نمایندگی فرهنگ ناملموس ثبت کرد.

کمیته بین دولتی به ریاست Punchi Nilame Meegaswatte، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا برای یونسکو، چهار پروژه را به فهرست اقدامات حفاظتی خوب اضافه کرد و 172000 دلار از صندوق میراث فرهنگی ناملموس به پروژه حفاظتی ارائه شده توسط مغولستان 1164 دلار اختصاص داد. به پروژه ای در جیبوتی و 266000 دلار دیگر برای پروژه ای در تیمور شرقی.

برای اولین بار در سال جاری، کمیته بین دولتی تصمیم گرفت عناصری از کنگو، دانمارک، ایسلند هائیتی، جمهوری فدرال میکرونزی، مونته نگرو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیشل و تیمور شرقی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. 630 عنصر از 140 کشور.بهترین آموزشگاه زبان در تمام ایران است.

عناصر اضافه شده به فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس به ترتیب کتیبه:

1.ویتنام

هنر رقص Xòe مردم تای در ویتنام

Xòe شکلی از رقص ویتنامی است که در آیین ها، عروسی ها، جشنواره های روستایی و رویدادهای اجتماعی اجرا می شود. انواع مختلفی از رقص xòe وجود دارد، اما محبوب ترین شکل دایره xòe است، که در آن رقصندگان یک دایره تشکیل می دهند و حرکات اساسی را انجام می دهند که نماد آرزوهای سلامت و هماهنگی جامعه است. یک نشانگر هویتی مهم برای مردم تای در شمال غربی ویتنام، رقص xòe با سازهای مختلفی از جمله عود کدو، طبل، سنج و فلوت نی همراه است. در خانواده ها، گروه های رقص و مدارس منتقل می شود.آموزش زبان انگلیسی

2.هند

Durga Puja در کلکته

Durga Puja یک جشنواره سالانه است که در پاییز در هند و بنگلادش برگزار می شود. این نشان دهنده پرستش ده روزه الهه مادر هندو دورگا است. این جشنواره که با طبل زدن بنگالی، نصب در مقیاس بزرگ و مجسمه های گلی ساخته شده از خاک رس پخته نشده رودخانه گانگا مشخص می شود، به معنای «بازگشت به خانه» یا بازگشت فصلی به ریشه ها است. در طول این رویداد، شکاف طبقاتی، مذهبی و قومیتی فرو می ریزد، زیرا انبوهی از تماشاگران برای تحسین این چیدمان ها در اطراف قدم می زنند. دورگا پوجا توسط خانواده‌ها، مراکز هنری و رسانه‌های سنتی و غیره منتقل می‌شود.

3.سریلانکا

ساخت سنتی دامبارا راتا کالالا

تشک های دامبارا تشک های دست ساز سنتی هستند که به عنوان دیوارپوش، ملیله یا روکش کوسن استفاده می شوند. از اهمیت فرهنگی زیادی برای سریلانکاها، حصیرها توسط جامعه ای به نام کینارا ساخته می شوند که به طور سنتی حصیرهای زینتی را برای کاخ سلطنتی بین قرن پانزدهم و نوزدهم عرضه می کردند. امروزه صنعتگران حصیرها را برای خریداران و گردشگران محلی می بافند. تشک های دامبارا با الیاف گیاه حنا ساخته شده و با نقوش و طرح های نمادین تزئین شده است. فنون بافندگی از طریق مشاهده و تمرین از والدین به فرزندان منتقل می شود.

4.ترکمنستان

ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با آواز

دوتار یک ساز سنتی و سبک موسیقی ترکمنستانی است. ساز دوتار یک عود دو سیم با گردن بلند با بدنه گلابی شکلی است که توسط یک صفحه نازک چوبی پوشیده شده است. این ساز در تمام ژانرهای اصلی موسیقی و آواز ترکمن استفاده می شود. در مورد موسیقی دوتار هم می توان آن را به تنهایی نواخت یا همراه با آواز یا شعر و نثر. موسیقی دوتار بخش مهمی از مراسم، جشن‌های ملی، جشن‌ها و مجالس اجتماعی ترکمنستان است. صنعتگری و مهارت های مرتبط به طور سنتی از پدر به پسر منتقل می شود و مهارت های اجرا به صورت شفاهی و از طریق نمایش منتقل می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا