آموزشی

فهرستی از روش های یادگیری زبان

تکنیک Pimsleur

تکنیک Pimsleur بر اساس شبیه سازی دیالوگ با یک ضبط صوتی است. مکالمه ای بین دو نفر انجام می شود، سپس زبان آموز به زبان مقصد یا زبان مادری خود پیغام داده می شود و برای پاسخگویی مکثی ایجاد می شود. مثلا:

پاسخ: “هوردان هار دو دت؟”

بگویید، “خوب، متشکرم، و شما؟”

که شما با صدای بلند پاسخ می دهید: «سوتین برهنه، تاک. اوگ دو؟»

همه دیالوگ ها طبق دیالوگ های قدیمی ساخته می شوند و پیچیده تر نیز خواهند شد. در تلفظ ها مقداری تکنیک وجود دارد ولی هیچ دستور زبانی برای صحبت کردن وجود ندارد،  به جز برخی تلاش‌های جزئی برای تشویق شنوندگان به تشخیص الگوها. هدف دیالوگ‌ها آموزش دادن مفیدترین پرسش‌ها و پاسخ‌ها به مسافران است، بنابراین به اندازه کافی منصفانه است.

من فکر می کنم که نقطه قوت اصلی روش Pimsleur در استفاده از تکرار و نحوه شبیه سازی مکالمه بین خواننده و شخصیت های دوره است. با این اوصاف، صحبت ها گاهی بسیار ساختگی است و به نظر می رسد که هدف مردان آمریکایی برای اغوای زنان خارجی باشد!منبع

این روش برای شما مناسب است اگر:

  1. با گوش دادن خوب یاد بگیرید
  2. با صحبت کردن خوب یاد بگیرید.
  3. می خواهید یک زبان برای سفر یاد بگیرید.

روش طبیعی

روش طبیعی سعی می‌کند روشی را تقلید کند که در آن یک زبان مادری ممکن است زبان خود را در دوران کودکی به دست آورد، تنها با استفاده از زبان مقصد و کمک‌های بصری ضروری.

جیمز هنری ورمن در قرن 19 مجموعه ای از دوره ها را با پیروی از روش طبیعی ایجاد کرد (ARCHIVE.ORG چندین مورد از آنها را دارد). او از یوهان هاینریش پستالوزی، مربی سوئیسی قرن هجدهم، به عنوان مبتکر این روش یاد می کند. اخیراً، سریال Lingua Latina اثر Hans Ørberg محبوبیت پیدا کرده است.

در حالی که کتاب‌های Worman و Ørberg از مقادیر زیادی عکس استفاده می‌کنند، چیزی که آنها را از بسیاری از کتاب‌هایی که برای آموزش زبان در مدارس استفاده می‌شوند متمایز می‌کند (من به کتاب‌هایی مانند دوره لاتین کمبریج فکر می‌کنم)، این است که آنها فقط از زبان مقصد استفاده می‌کنند. من احساس می‌کنم که این واقعاً زبان‌آموز را تسهیل می‌کند تا در ابتدا به زبان مقصد فکر کند، که دقیقاً هدف همین است.

اگرچه به دانش اولیه الفبا و تلفظ نیاز دارد و ممکن است استفاده از آن برای افراد بومی غیر هندواروپایی زبان ساده نباشد، من عاشق Lingua Latina هستم. هم از نظر یکنواختی و ظرافت تصاویر و هم در سیستمش کتاب زیبایی است.

این روش برای شما مناسب است اگر:

  1. از مطالعه گرامر لذت خاصی نبرید.
  2. می خواهید “طبیعی” شوید.

روش مانسکا

همچنین به نام روش اولندورف، پس از هاینریش گوتفرید اولندورف که روش Manesca را دزدید/اختصاص داد و آن را در سایر زبان‌ها به کار برد، شناخته می‌شود (موسسه زبان بوستون یک مقاله جالب در مورد موضوع دارد).

این روشی است که سعی می‌کند فراگیری زبان مادری را تقلید کند، و ممکن است آن را شاخه‌ای از روش طبیعی در نظر بگیریم. Manesca’s همچنین دارای اولین دوره زبان شناخته شده کامل است، اگرچه نسخه های Ollendorff بسیار محبوب تر شدند. روش Manesca بر کار با معلمی تکیه دارد که هر بار فقط یک کلمه را معرفی می کند. سپس دانش‌آموزان یکی یکی از آنها خواسته می‌شوند، و این تکرار (و برخی مطالعه‌های خانگی ساده) بدون توسل به حفظ کردن به حفظ کمک می‌کند. این روش در ابتدا برای خودآموزی در نظر گرفته نشده بود، اما می توانید به راحتی از کتاب های درسی برای تمرین به تنهایی استفاده کنید. در اینجا کتاب درسی اصلی فرانسوی مانسکا، و نسخه اولندورف در اینجا آمده است. ایوان در میلنر همچنین یک مجموعه ویدیویی ساخته است که دوره فرانسوی مانسکا را دنبال می کند.

اگر به یادگیری زبان لاتین علاقه دارید، ویکی‌پدیا خاطرنشان می‌کند که «تا آنجا که می‌توان مطمئن شد، OLLENDORFF فرانسوی-لاتین اولین کتاب درسی نوشته شده در دوران مدرن با هدف آموزش لاتین به عنوان یک زبان گفتاری با استفاده از روش‌های «مدرن» بود.

من دوست دارم این روش را با یک معلم امتحان کنم. من عاشق این ایده هستم که کلمات یکی یکی معرفی شوند، و در حین کار در این دوره، کتاب درسی خودم را ایجاد کنم.

این روش برای شما مناسب است اگر:

می خواهید با یک معلم یا گروه مطالعه کنید.

با خواندن خوب یاد بگیرید.

گرامرها

در حالی که به خودی خود یک روش یادگیری زبان نیست، بسیاری از گرامرها به عنوان راه حل های کامل به بازار عرضه می شوند. من فکر می‌کنم بسته به مهارت نویسنده‌شان، گرامرها می‌توانند برای خواندن بسیار جالب باشند، حتی جلد تا پوشش. آنها اغلب شامل تمرین ها و مطالب خواندنی می شوند، اما قدرت آنها در نحوه ارائه الگوهای زبانی نهفته است. این امر به ویژه برای زبان آموزی مفید است که قبلاً درک گرامری خوبی از یک زبان مشابه دارد، زیرا مقایسه می تواند یادگیری آنها را تا حد زیادی تسریع کند.

من علاقه زیادی به دستور زبان دارم، زمانی که میخوام شروع به یادگیری یک زبان کنم اولین کاری که انجام میدهم این خواهد بود که Archive.org در برای پیدا کردن گرامرهای قدیمی جستجو میکنم .  برخی از موارد مورد علاقه من برای یادگیری لاتین هستند. اینجا را بخوانید.

این روش برای شما مناسب است اگر:

  1. دوست دارید با خواندن یاد بگیرید.
  2. از یادگیری گرامر لذت ببرید.
  3. قبلاً یک زبان مشابه را می شناسید.

آنچه (من فکر می کنم) یک روش زبان خوب باید انجام دهد:

  1. با دادن رضایت از استفاده از زبان در مراحل اولیه، زبان آموز را تشویق کند.
  2. قواعد دستور زبان را یکی یکی معرفی کنید، اما یک نمای کلی نیز ارائه دهید که به زبان آموز اجازه می دهد تا الگوها را تشخیص دهد.
  3. به زبان آموز در خواندن، نوشتن و گوش دادن کمک کنید.
  4. زبان آموز را با متون، اصطلاحات و داستان های جالب درگیر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا