چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۰

مرکز سلامتی سینا

سایت تخصصی اخبار و آموزشی در حوزه سلامت

۰ بازديد
۰ ۰

دندان-درد.jpg
همه ما می دانیم که اصول اولیه در حفظ دندان های سالم، مسواک زدن، نخ دندان، دو بار در سال مراجعه به دندانپزشک، می باشد؛ اما عادت ها و شیوه های نادرست زندگی می تواند به سلامت دندان های شما آسیب برساند. در این مقاله، برخی از عادت های نادرست و روش های محافظت از دندان بیان خواهد شد.

1- جویدن یخ

عادت جویدن یخ ظاهرا بی ضرر و اغلب ناخودآگاه است؛ اما جویدن یخ می تواند باعث آسیب دائمی به دندان و ترک های کوچک در مینای دندان شود. این ترک ها می توانند در طول زمان بزرگتر شوند و در نهایت سبب شکستگی دندان می گردند و نیازمند هزینه و معالجه دندانپزشک برای درمان هستند. سعی کنید آب خنک را به جای آب حاوی یخ انتخاب کنید و نوشیدنی های خود را بدون یخ بخورید.

2- ورزش بدون گارد دهان

در ورزشهایی که نیازمند استفاده از گارد دهان هستند حتما از گارد استفاده کنید. حدود 5 میلیون دندان در هر سال در ورزش از بین می روند. بر طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، گارد دهان هر سال از 200،000 آسیب دهان مرتبط با ورزش جلوگیری می کند. در چه ورزش هایی باید گارد دهان بپوشید؟

  • بسکتبال
  • هاکی
  • سافتبال
  • ورزش اسکیت بورد
  • راگبی
  • ورش های رزمی و مبارزه
  • فوتبال
۱ بازديد
۰ ۰

غذا
آیا غذا می تواند سلامت روان را بهبود بخشد؟ برخی از غذاها با حمایت از سلامت گوارش کمک می کنند تا اضطراب و افسردگی کاهش یابد و برای سلامت روان مفید هستند. با شروع فصل تعطیلات که می تواند یکی از شلوغ ترین و پر فشار ترین زمان های سال برای بیش تر افراد باشد، غذاهایی را بیاموزید که نقش کلیدی در سلامت روانی ایفا می‌کنند.

سلامت روان چیست؟

اگر از مردم بپرسید که سلامت روان برای آن ها چه معنی دارد یا چگونه آن را تعریف می کنند، به احتمال زیاد پاسخ های گوناگونی خواهید گرفت.

طبق نظر ما سلامت روان به عنوان یک سلامت عاطفی، روانی و اجتماعی تعریف می شود. این امر بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد ما تأثیر می گذارد. همچنین به تعیین چگونگی برخورد با استرس، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری کمک می کند. سلامت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی مهم است.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان به عنوان وضعیت سلامتی تعریف شده است که در آن هر فرد پتانسیل خود را تحقق می بخشد، می تواند با فشارهای عادی زندگی کنار بیاید، می تواند به طور موثر و ثمربخش عمل کند و قادر به کمک به خود یا جامعه است. سلامتی وضعیت بهزیستی کامل جسمی، روحی و اجتماعی است و صرفا عدم وجود بیماری یا ضعف نیست.

۴ بازديد
۰ ۰
 

سلامتی چیست

هنگامی که میپرسیم سلامتی چیست ؟ باید بگوییم که واژه ‌ی سلامتی، بسته به شرایط و افراد مختلف، دارای معانی متفاوتی است. همچنین واژه‌ های “سلامتی”‌ یا “سالم” در متون غیر پزشکی هم به کار میرود. مانند: ‌اقتصاد سالم. ریشه ی کلمه انگلیسی “‌health‌”‌ به واژه‌ی hale در انگلیسی قدیم بر میگردد که به معنی ‌تمامیت، جامع و کامل بودن، دارای وضعیت خوب یا عالی‌ است.

 

تعریف سلامت فیزیکی یا سلامت جسمی

سلامت جسمی به معنای توانمند بودن بدن برای فعالیت روزانه و حفظ انرژی برای موارد اضطراری و دوری از بیماری‌ها و تناسب کلی جسمی است.

برخی از مصداق‌های توجه به سلامت جسمی به شرح زیر هستند:

  • وجود تمرین و نرمش منظم در برنامه روزانه
  • تنظیم حجم و نوع غذا متناسب با نوع فعالیت‌ها
  • جذب بخش قابل توجه کالری مورد نیاز از طریق مواد غذایی غیر از چربی
  • تسلط بر مهارت مدیریت استرس
  • انجام فعالیت‌هایی که حداقل ۱۵ دقیقه به صورت روزانه بدن ما را در وضعیت ریلکس قرار دهند
  • تلاش برای پیشگیری از بیماری‌ها به جای ذهنیت درمان‌محور
  • اجتناب از اعتیاد به موادی مانند مخدرها، کافئین، نیکوتین و الکل

متمم هم در این زمینه درس‌ها و مطالب متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه درس‌های مرتبط با مدیریت استرس
  • تلاش برای جدی‌تر گرفتن عادتهایی مانند عادت به پیاده روی
  • مطرح کردن اهمیت بحث خواب و خوابیدن و عادتهای مرتبط با خواب و نیز اثرات نامطلوب کم خوابی (درس یک، درس دو)
  • تاکید بر عادتهای مراقبه و تکنیک‌های مرتبط با آن
  • تلاش برای معرفی بهتر مفهوم اعتیاد به کار به عنوان تسهیل کننده‌ی بیماری‌ و کاهش‌دهنده‌ی سلامت فیزیکی
  • رفتارهایی که باعث می‌شوند همیشه احساس خستگی کنیم

 

۵ بازديد
۰ ۰

سبک زندگی سالم تعریفی مختصر از نحوه زندگی افرادی است که می‌خواهند زندگی پُرتحرک و فعال، همراه با جسم و ذهنی سالم داشته باشند. ایجاد یک سبک زندگی سالم به معنای تغییرات زیاد نیست! درحقیقت، ایجاد تغییرات کوچک تدریجی در رژیم غذایی و فعالیت بدنی همان چیزی است که ما در این مقاله درباره آنها صحبت می‌کنیم. پس اگر به فکر داشتن یک زندگی سالم توأم با شادی هستید، با ذهن همراه باشید.



شما رفتارهای واضحی را می‌شناسید که توصیف می‌کند فردی سالم هستید و از خود مراقبت می‌کنید. یک فرد سالم سیگار نمی‌کشد، سعی در حفظ وزن سالم خود دارد، غذاهای سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر مصرف می‌کند و البته تمرینات ورزشی منظم هم دارد.

سپس عناصر دیگری نیز برای افزودن به این لیست وجود دارند. یک فرد سالم همچنین می‌داند چگونه استرس خود را کنترل کند، هر شب با کیفیت خوبی می‌خوابد، الکل مصرف نمی‌کند، زیاد نمی‌نشیند، اساساً همه کارها را به طور مداوم انجام می‌دهد. وقتی به همه چیزهایی که احتمالاً به یک سبک زندگی سالم می‌پردازند نگاه می‌کنید، می‌فهمید که همه این مسائل در دنیای فعلی ما چقدر سخت است.

خبر خوب این است که لازم نیست همه چیز را همزمان تغییر دهید. در حقیقت، ترفند زندگی سالم ایجاد تغییراتی کوچک است، تغییراتی از مانند اینکه هر روز قدم‌های بیشتر، افزودن میوه به رژِم غذایی، نوشیدن یک لیوان آب اضافی یا نه گفتن به مواد غذایی ناسالم! یک کاری که همین حالا می‌توانید انجام دهید و سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید، تحرک بیشتر است.

۵ بازديد
۰ ۰

وقتی در اواخر سال میلادی ۲۰۱۹ ویروس خطرناک کرونا برای نخستین بار در چین شناخته شد، شاید کسی گمان نمی‌کرد که این ویروس باعث ایجاد همه‌گیری در سطح جهان شود و تا فصل شیوع سرماخوردگی طول بکشد.

اکنون که این ویروس همچنان در همه جهان شیوع فراوان دارد و فصل سرماخوردگی در نیمکره شمالی زمین آغاز شده است، برخی پرسش‌ها درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های سرماخوردگی و عفونت کرونا در ذهن ما وجود دارد که در این نوشتار به آنها می‌پردازیم.

 

سرماخوردگی ناشی از سایر انواع ویروس کرونا

خوب است بدانیم خانواده ویروس کرونا شامل انواع متعددی است. ویروسی که عفونت کرونا را به وجود می‌آورد، SARS-CoV-۲ نام دارد. اما ویروس‌های دیگری از خانواده کرونا هم ممکن است در ما باعث ایجاد سرماخوردگی با علائم خفیف تا متوسط شده باشند یا بشوند که ما چندان نگران آنها نیستیم.

ویروس کرونای خطرناک با نام SARS-CoV-۲ در اثر جهش و تغییر در عوامل ژنتیک همان انواع قبلی ویروس کرونا پدید آمده است.

خوب است بدانیم ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد سرماخوردگی، توسط انواع قدیمی ویروس‌های خانواده کرونا ایجاد می‌شوند. بیشتر موارد سرماخوردگی ناشی از سرایت خانواده‌ای از ویروس‌ها با نام عمومی رینوویروس است.

۱۳ بازديد
۰ ۰


یک کارشناس ورزشی اعتقاد دارد برای داشتن بدن سالم باید حواسمان به چیزهایی که می‌خوریم باشد. باید یک سری مواد غذایی ضروری را حتماً مصرف کنیم و در مقابل مصرف مواد غذایی کم‌ارزش را به حداقل برسانیم. باید تغذیه‌مان را اصلاح کنیم و رژیم غذایی فعلی‌مان را به یک رژیم غذایی سالم و متعادل تغییر بدهیم.

مجتبی کرمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اصول تغذیه صحیح و رژیم‌های غذایی خاص عنوان کرد: رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است. برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، باید بیشتر کالری روزانه‌ی خود را از مواد زیر دریافت کنید.

وی در پاسخ به اینکه رژیم غذایی سالم چیست، ادامه داد: میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی بخشی از مواد غذایی برای تامین سلامت هستند.