چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰۰

مرکز سلامتی سینا

سایت تخصصی اخبار و آموزشی در حوزه سلامت

۱۳ بازديد
۰ ۰
والدین معمولا به خاطر رفتارهای خشونت‌آمیز، افسردگی، استفاده از الکل و مواد مخدر پسر نوجوان خود نگران هستند و به خاطر این رفتارها آرامش و آسایش خود را از دست می‌دهند. رفتار با نوجوان پسر دشوار است، اما پس از یادگیری نوع رفتار با پسر نوجوان آسان است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که به دلیل رفتارهای پسر نوجوان خود شب و روز احساس ناراحتی می‌کنید و پس از مدتی احساس خستگی به سراغ شما می‌آید. برای حل این مشکل چه کارهایی انجام داده‌اید؟ به مشاور یا دکتر مراجعه کرده‌اید ؟ در این مطلب سعی می‌کنیم نکات مهم و ضروری که در رفتار با نوجوان پسر باید به آن‌ها دقت شود را به طور کامل توضیح دهیم.

۲ بازديد
۰ ۰



برای رسیدن به جسمی سالم و آرام نیاز به روانی سالم است و روان سالم بدون جسم سالم میسر نیست و جسم هم بدون تغذیه نمی تواند سالم باشد ، چرا که سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه ، کیفیت مواد غذایی و ویتامین ها مربوط است .
در این مقاله به رابطه میان تغذیه و سلامت روان از جمله رابطه تغذیه با یادگیری و حافظه ، افسردگی ، خستگی ، هوش ، استرس و... به طور مختصر اشاره شده است و برای اصلاح وضعیت راهکارهایی ارائه شده است .

تغذیه

 

۶ بازديد
۰ ۰
مصرف روزانه سبزیجات ضامن سلامتی شخص می باشد. مصرف سبزیجات از بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می نماید. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه 200 گرم می باشد که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال و نوجوانان و کودکان کمتر است.



بر اساس تحقیقات جدید رنگ سبزیجات در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزیجات با رنگهای متنوع برای سلامت توصیه می گردد در واقع رنگها در سبزیجات بر خواص منحصر بفرد آنها اشاره دارد. مصرف سبزیجات با رنگهای متفاوت امکان بدست آوردن بالاترین نتیجه را برای شخص ممکن می سازد و سیستم ایمنی بدن را قوی تر می سازد و موجب طول عمر بیشتر شخص می گردد.
۱۳ بازديد
۰ ۰

تالاسمی بیماری است که در آن فرد دچار کم خونی شدید می‌شود، اگر این عارضه درمان نشود مشکلات زیادی را برای فرد به همراه دارد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن گلبول‌های قرمز موجود در خون مریض شکل اصلی خود را از دست می‌‌دهند و قادر به حمل اکسیژن نیستند؛ اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلول‌های خونی به طور کامل شکل نمی‌گیرند و توانایی انتقال اکسیژن کافی را نخواهند داشت، در نتیجه می‌توان تالاسمی را یک نوع کم خونی دانست که در دوران کودکی آغاز می‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد.

تالاسمی اختلالی است که بدن را از طریق مختلفی درگیر می‌کند؛ درک تفاوت بین گونه‌های مختلف تالاسمی مهم است.

از درمان‌های شایع تالاسمی می‌توان به انتقال خون اشاره کرد چرا که در این بیماری فرد دچار کم خونی می‌شود که مشکلات زیادی را برای او به همراه خواهد داشت.


۱۵ بازديد
۰ ۰

چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. برخی خواص چای سفید را می‌توان کاهش خطر ابتلا به سرطان، رفع اختلالات قلب و عروق و بهبود سلامت دهان دانست. چای سفید دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

نام گذاری چای سفید ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن ظاهری سفید می‌دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است

۱۹ بازديد
۰ ۰

اکثر افرادی که بیش از اندازه چاق هستند، به سختی نفس می کشند و تنفس آن ها با خس خس همراه است. معمولا در چنین شرایطی، انگشت سرزنش به سمت آسم می رود. همچنین ممکن است بیمار سابقه ی آسم داشته باشد اما با افزایش وزن علائم آن بیشتر از پیش بروز کند. اگرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه تقریبا جدید هستند، اما همه ی آن ها رابطه ی بین چاقی و آسم را تایید و اعلام کرده اند که اضافه وزن هم در این میان بی تقصیر نیست.

در واقع، رابطه ی بین چاقی و آسم یک رابطه ی دوطرفه است و هر دو علت و معلول یکدیگرند. به عبارت ساده تر، چاقی باعث بروز آسم و آسم باعث افزایش وزن بیمار می شود.

۲۲ بازديد
۰ ۰

 



تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروه‌های غذایی مختلف. برای تغذیه سالم مجبور نیستید یک رژیم محدود و سخت داشته باشید. تغذیه سالم یعنی ایجاد تغییراتی، که بتوانید برای همیشه آنها را پیروی کنید. البته به این سادگی‌ها که گفتیم نیست! و دریافت مواد مغذی مورد نیاز آسان نیست. چون ممکن است در روز چندین بار تنقلات مورد علاقه‌تان را بخورید و از دیگر گروه‌های غذایی غافل شوید و یا شاید هنگام گرسنگی هر چه دم دستتان باشد بخورید و به کیفیت چیزی که می‌خورید اصلاً اهمیت ندهید.
تغذیه سالم، نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای مصرف متنوع گروههای مختلف غذایی است.

الف- چرا داشتن تغذیه سالم مهم است؟

 تغذیه سالم مهم است به چند دلیل:
۱- غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
مواد مغذی علاوه بر تأمین انرژی بدن، در حفظ عملکرد مغز، قلب و ماهیچه نیز اهمیت دارد.
۲- تغذیه سالم ریسک ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
الف. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.
ب. مصرف کمتر چربی‌های اشباع (روغن‌های جامد) ریسک افزایش کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
ج. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
۳- تغذیه سالم، در کنترل و بهبود علائم بعضی از بیماری‌های مهم نیز کمک کننده است.
رعایت برنامه غذایی متعادل و تغذیه سالم، در کنترل دیابت و فشار خون بالا نقش دارد.

 ب- اصول یک تغذیه سالم و متعادل چیست؟

 در تنظیم یک برنامه غذایی سالم، سه نکته زیر را در ذهن داشته باشید:
تعادل: یک رژیم غذایی متعادل (استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی) تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.
تنوع: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را مصرف کنید. هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیازتان نیست. از هر گروه غذایی، انواع غذاهای متنوع را انتخاب کنید.
میانه‌روی: میانه‌روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس با رعایت میانه‌روی در مصرف شیرینی‌جات، چربی‌ها و نمک‌ها می‌توانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره‌مند شوید.