سلامتی و تندرستی

چند عامل برای افزایش سلامتی

1-حفظ وزن بدن سالم

چاقی با طول عمر کوتاه تر و خطر بیشتر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است. خبر خوب این است که فقط تا حدودی اضافه وزن، طول عمر شما را کاهش نمی دهد. در واقع، برای افراد بالای 65 سال، بهتر است در سمت بالا از حد نرمال قرار گیرند تا سمت پایین.

یک مطالعه در سال 2018 به بررسی شاخص توده بدنی (BMI) و مرگ و میر در یک دوره 24 ساله پرداخت. BMI 35 تا 40 با افزایش 93 درصدی مرتبط بود.

چه وزنی ایده آل است؟ در میان افرادی که اضافه وزن داشتند اما چاق نبودند (BMI 25 تا 30)، مرگ و میر تنها در میان افرادی که سیگار می کشیدند بیشتر بود. افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از حد نرمال بود (برای مثال BMI 24) کمترین خطر مرگ را داشتند.

هیچ جادوی واقعی در مورد حفظ شاخص توده بدنی (BMI) طبیعی وجود ندارد. خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه برای اکثر مردم “راز” واقعی است.

اگر مشکل دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که رژیم های غذایی مد روز جواب نمی دهند و بزرگترین امید شما برای موفقیت در ایجاد تغییرات طولانی مدت است.

2-سیگار نکشید یا تنباکو نجوید

سیگار تنها در ایالات متحده سالانه عامل 480000 مرگ و میر است. 16 میلیون نفر دیگر که زنده هستند اما با یک بیماری مرتبط با سیگار دست و پنجه نرم می کنند، به این موارد اضافه شده است. سیگار نکشید و تنباکو نجوید.

فهرست بیماری ها و سرطان های مرتبط با سیگار طولانی است. اگر ترک کردن برایتان سخت است و فکر می‌کنید که بیماری بعداً در زندگی ظاهر می‌شود، ممکن است به اهداف کوتاه‌مدت‌تری فکر کنید. شاید خیلی گران باشد، یا ممنوعیت سیگار کشیدن در داخل خانه، گردش های اجتماعی شما را محدود می کند.

یا شاید نگرانی های میانسالی به شما کمک کند! سیگار چروک شدن پوست را تسریع می کند. همچنین ارتباطی بین سیگار کشیدن و اختلال نعوظ در مردان وجود دارد. ترک، یا اجتناب از دخانیات در وهله اول، جان انسان ها را نجات می دهد، اما از کیفیت آن نیز محافظت می کند.

3-محدود کردن یا اجتناب از الکل

علیرغم تبلیغات زیاد در مورد شراب قرمز و طول عمر، الکل را باید فقط در حد اعتدال مصرف کرد و برای بسیاری از افراد اصلاً استفاده نمی شود. مشخص شده است که شراب قرمز برخی از اثرات محافظتی سلامتی را ارائه می دهد، اما راه های دیگری نیز برای دریافت این فواید وجود دارد.

شراب قرمز سرشار از فلاونوئیدها، به ویژه ماده مغذی رسوراترول است. با این حال، رسوراترول در خود انگور قرمز، در آب انگور قرمز و حتی بادام زمینی نیز یافت می شود.

مصرف متوسط الکل (یک نوشیدنی در روز برای زنان، دو نوشیدنی برای مردان) ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، ارتباط بین الکل و سرطان سینه نشان می دهد که حتی این مقدار نیز باید با احتیاط مصرف شود.

زنانی که سه نوشیدنی در هفته می نوشند، 15 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه به ازای هر نوشیدنی اضافی، 10 درصد افزایش می یابد.

سطوح بالاتر الکل می تواند منجر به سلامتی و سایر مشکلات شود، از جمله خطر بیشتر برای:

سکته

فشار خون بالا

بیماری قلبی

برخی سرطان ها

تصادفات

خشونت

خودکشی کردن

مصرف متوسط الکل ممکن است بخشی از یک سبک زندگی سالم در لحظات خاص باشد، تا زمانی که مشکل شخصی یا خانوادگی با سوء مصرف الکل نداشته باشید. تا زمانی که همه خطرات را درک کنند، مواقعی وجود دارد که ممکن است یک نان تست برای سلامتی خود بنوشید!

خلاصه

برای یک زندگی طولانی و سالم، شش رفتار کلیدی سبک زندگی عبارتند از: خواب کافی، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن سالم، سیگار نکشیدن و محدود کردن الکل.

این عوامل ممکن است بخشی از توصیه های عقل سلیمی به نظر برسد که بارها شنیده اید، اما دلیلی برای آن وجود دارد. همه آنها توسط داده ها پشتیبانی می شوند و تحقیقات پزشکی جدید همچنان به همان جهت سالم اشاره می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا