دوشنبه ۰۱ آذر ۰۰

سبک زندگی سالم چیست؟

سایت تخصصی اخبار و آموزشی در حوزه سلامت

۳۹ بازديد
۰ ۰

سبک زندگی سالم تعریفی مختصر از نحوه زندگی افرادی است که می‌خواهند زندگی پُرتحرک و فعال، همراه با جسم و ذهنی سالم داشته باشند. ایجاد یک سبک زندگی سالم به معنای تغییرات زیاد نیست! درحقیقت، ایجاد تغییرات کوچک تدریجی در رژیم غذایی و فعالیت بدنی همان چیزی است که ما در این مقاله درباره آنها صحبت می‌کنیم. پس اگر به فکر داشتن یک زندگی سالم توأم با شادی هستید، با ذهن همراه باشید.



شما رفتارهای واضحی را می‌شناسید که توصیف می‌کند فردی سالم هستید و از خود مراقبت می‌کنید. یک فرد سالم سیگار نمی‌کشد، سعی در حفظ وزن سالم خود دارد، غذاهای سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر مصرف می‌کند و البته تمرینات ورزشی منظم هم دارد.

سپس عناصر دیگری نیز برای افزودن به این لیست وجود دارند. یک فرد سالم همچنین می‌داند چگونه استرس خود را کنترل کند، هر شب با کیفیت خوبی می‌خوابد، الکل مصرف نمی‌کند، زیاد نمی‌نشیند، اساساً همه کارها را به طور مداوم انجام می‌دهد. وقتی به همه چیزهایی که احتمالاً به یک سبک زندگی سالم می‌پردازند نگاه می‌کنید، می‌فهمید که همه این مسائل در دنیای فعلی ما چقدر سخت است.

خبر خوب این است که لازم نیست همه چیز را همزمان تغییر دهید. در حقیقت، ترفند زندگی سالم ایجاد تغییراتی کوچک است، تغییراتی از مانند اینکه هر روز قدم‌های بیشتر، افزودن میوه به رژِم غذایی، نوشیدن یک لیوان آب اضافی یا نه گفتن به مواد غذایی ناسالم! یک کاری که همین حالا می‌توانید انجام دهید و سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید، تحرک بیشتر است.

 

اهمیت زندگی سالم

سبک زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش مشکلات سلامتی، کنار آمدن با عوامل استرس‌زا و بهبود کیفیت زندگی است. مجموعه‌ای از شواهد علمی در حال رشد وجود دارند که نشان می‌دهند سبک زندگی ما سهم بزرگی در سلامت ما دارند. از چیزهایی که می‌خوریم و می‌نوشیم، میزان ورزش و اینکه آیا سیگار می‌کشیم یا مواد مخدر مصرف می‌کنیم تا از نظر امید به زندگی و اینکه چه مدت می‌توانیم بدون زندگی با یک بیماری مزمن، سلامتی خود را حفظ کنیم، همه اینها ارزش یک زندگی سالم را نشان می‌دهند.

شرایطی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مفصلی و بیماری‌های روانی مسئول تعداد زیادی از مرگ و میرها و معلولیت‌ها هستند. در حال حاضر، ما تقریباً به ارائه مراقبت‌های بالینی توسط متخصصین بهداشتی بسیار آموزش دیده به عنوان استراتژی اصلی خود برای مقابله با این شرایط اعتماد می‌کنیم. با داشتن یک سبک زندگی سالم می‌توان از بسیاری از مشکلات سلامتی پیشگیری یا حداقل وقوع آن‌ها را به تعویق انداخت.

مؤلفه‌های یک سبک زندگی سالم

 

اجزای مختلف یک زندگی سالم به شرح زیر هستند:

سبک زندگی فعال

شما باید تناسب اندام را بخشی از زندگی خود قرار دهید. آمادگی جسمانی وزن شما را کنترل کرده و به شما کمک می‌کند شب بهتر بخوابید، از حملات قلبی و مغزی و سایر مشکلات سلامتی جلوگیری می‌کند و به طور کلی طول عمر شما را افزایش می‌دهد. اساساً فواید بسیاری در ورزش وجود دارد که بدون آن نمی‌توانید زندگی کاملی داشته باشید.

مدیریت استرس

استرس عاطفی به طور مستقیم و غیرمستقیم در بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی ‌دارد. همچنین در صورت احساس استرس، افراد به احتمال زیاد سیگار می‌کشند، پُرخوری می‌کنند، بیش از حد الکل مصرف می‌کنند، بیش از حد کار می‌کنند، با دیگران بحث می‌کنند و کارهای ناپسند دیگری انجام می‌دهند. بنابراین، مدیریت استرس بخش مهمی ‌از سبک جدید زندگی است و روش‌های مدیتیشن و آرام سازی در واقع قسمت اصلی زندگی سالم هستند.

دوستی با خود

دوست داشتن خود یک کلید اساسی برای داشتن یک زندگی سالم و شاد است. غرور و ارزشی که در خود احساس می‌کنید مهم است، اما با اهمیت‌تر از آن احساس عزت نفس است، زیرا چنین احساسی در مورد خود می‌تواند بر نحوه عملکردتان تأثیر مثبت بگذارد.

تقویت ذهن و بدن

ذهن خود را برای موفقیت کامل برنامه‌ریزی کنید. چشم انداز آینده خود را توسعه دهید (آینده‌ای جذاب که شما را به وجد می‌آورد و از آن الهام می‌گیرید) و روزانه روی آن تمرکز کنید. اجازه ندهید هر چیزی شما را به سمت خود بکشد یا باعث شود که آن را زیر سؤال ببرید. با کنترل افکار خود، زندگی را به طرز چشمگیری بهبود خواهید بخشید.

تغذیه سالم

تغذیه مناسب برای داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است. بدن شما هر روز به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد تا بتواند مقدار کافی ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز برای ایجاد تعادل را حفظ کند.

تعادل زندگی

اگر می‌خواهید به یک سبک زندگی سالم برسید، باید گام‌هایی را برای اطمینان از حفظ تعادل معینی از نظر روحی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و مالی بردارید. شما باید یک کار را انجام دهید، باید بین کار و خانواده و سایر زمینه‌های زندگی خود تعادل برقرار کنید. تمام زمینه‌های اصلی زندگی ما با یکدیگر همپوشانی دارند و بهم پیوند می‌خورند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. تا زمانی که در هر بخش از زندگی برای خود رضایت ایجاد نکنیم، هرگز نمی‌توانیم واقعاً ارضا شویم یا زندگی رضایتمند، شاد و سالمی داشته باشیم.

فعالیت بدنی

شما می‌دانید که باید ورزش کنید، اما بهانه‌های زیادی برای عدم انجام آن وجود دارند. خیلی شلوغ هستید، نمی‌دانید از کجا شروع کنید، انگیزه ندارید یا می‌ترسید که به خود آسیب برسانید. شاید فکر کنید ورزش باید خیلی سخت باشد یا به اندازه کافی برایتان خوب نیست.

اگر بتوانید وقت خود را به ورزش اختصاص دهید بسیار عالی است؛ عرق می‌کنید، ضربان قلب خود را مورد هدف قرار می‌دهید یا کاری برای تقویت بدن انجام می‌دهید. اما همیشه نباید اینگونه باشد. فعالیت‌های متوسطی ​​مانند کارهای خانه، باغبانی و پیاده‌روی می‌توانند تفاوت‌های زیادی ایجاد کنند. نکته اصلی این است که ورزش نوعی حرکت است. این حرکت می‌تواند پیاده‌روی، دویدن یا اشکال دیگر ورزش کردن باشند.

کاهش وزن

حتی اگر تغییرات کوچکی را انتخاب کنید، بازهم مزایای آن بسیار شگفت آور است. به عنوان مثال، افزایش سطح فعالیت می‌تواند به شما در رسیدن و حفظ وزن سالم و متعادل کمک کند. اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید، قدم‌های کوچک برای رسیدن به آن هدف می‌توانند تأثیرگذار باشند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطر نشان می‌کنند که اگر اضافه وزن دارید، کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از کل وزن بدن می‌تواند به کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون کمک کند.

سایر مزایای تحرک برای زندگی سالم عبارتند از:

  • عزت نفس را افزایش می‌دهد.
  • با افزایش سن به انعطاف پذیری کمک می‌کند.
  • ثبات مفصل را بهبود می‌بخشد.
  • حافظه را در افراد مسن بهبود می‌بخشد.
  • باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی می‌شود.
  • دامنه حرکت را افزایش و بهبود می‌بخشد.
  • توده استخوان را حفظ می‌کند.
  • از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری می‌کند.
  • استرس را کاهش می‌دهد.
  • خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد.

چگونه فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم؟

شما می‌توانید با داشتن کمی فعالیت بیشتر، روند سالم زندگی کردن را شروع کنید. اگر برای یک برنامه ورزشی آماده نیستید، از کارهای کوچک شروع کنید. هر تحرک اندکی حساب می‌شود و همه آن‌ها به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کنند.

زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید

هفته‌ای یک بار، تمامی وسائل سرگرمی مانند تلویزیون، کامپیوتر و کنسول‌های بازی را کنار بگذارید و کمی بیشتر از لحاظ فیزیکی با خانواده خود در ارتباط باشید. بازی کنید، پیاده‌روی کنید، تقریباً هر کاری که از نشستن روی زمین برای شما فعالانه‌تر باشد را انجام دهید.

مراحل فعالیت روزانه را افزایش دهید

به دنبال راه‌های کوچک برای راه رفتن بیشتر باشید. قبل از اینکه برای کار آماده می‌شوید، پنج دقیقه روی تردمیل راه بروید. وقتی با تلفن صحبت می‌کنید، شروع به تمیزکاری خانه کنید. اینها روش‌هایی عالی برای حرکت در حین انجام کاری است که از آن لذت می‌برید.

برخی از کارهای روزمره را انجام دهید

کارهای خانه را انجام دهید و حرکت‌های روزانه را همزمان افزایش دهید. بیل زدن باغچه، کار در باغ، تکان دادن برگ‌ها، جارو کشیدن کف، اگرچه این نوع فعالیت‌ها ممکن است تمرین شدیدی نباشند، اما می‌توانند به شما در افرایش تحرک بیشتر کمک کنند.

 چگونه کالری بیشتری را با انجام کارهای روزانه بسوزانیم؟

لیستی از تمام فعالیت‌های بدنی که در یک روز معمولی انجام می‌دهید تهیه کنید. در هر ساعت برای کشش یا راه رفتن بلند شوید، از پله‌ها در محل کار خود بالا بروید و کارهای اینچنینی انجام دهید. عدم تحرک بدنی ناشی از نشستن زیاد، خطرات سلامتی را افزایش می‌دهند.

چگونه یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟

 

داشتن رژیم غذایی سالم قسمت دیگری از سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی مغذی نه تنها می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند، بلکه می‌تواند با افزایش سن سلامت و کیفیت زندگی شما را نیز بهبود ببخشد .

شما قبلاً در مورد گروه‌های غذایی سالم و غیرسالم اطلاعاتی را می‌دانید. شما احتمالاً لیستی از کارهایی دارید که می‌دانید برای یک رژیم غذایی سالم باید انجام دهید، اما باز هم انجام یکباره تغییرات می‌توانند نتیجه معکوسی داشته باشند. داشتن یک رژیم غذایی محدود ممکن است شما را به خوردن غذاهایی که سعی در پرهیز از آن‌ها دارید، کمک کند.

روش دیگر جستجوی راه‌هایی برای ایجاد تغییرات روزمره است. چند ایده برای تغییر در نحوه غذا خوردن شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید: مصرف قند و کالری اضافی در نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید آسان است. نوشابه‌های قندی، چای‌های شیرین و نوشیدنی‌های پرکالری قهوه می‌توانند به راحتی قندهای اضافی را تولید کنند. نوشیدن آب ساده یا آب با طعم میوه یا گیاهان تازه را در نظر بگیرید. این یک روش عالی برای هیدراته ماندن است.
  • لبنیات کم چرب یا فاقد چربی بخورید: روی آوردن به شیر بدون چربی یا ماست بدون چربی یکی دیگر از روش‌های ساده برای دریافت کالری کمتر بدون نیاز به تغییر زیاد در رژیم غذایی است.
  • میوه بیشتری بخورید: میوه‌ها را آن را به غلات، سالادها و شام‌های خود اضافه کنید یا آن را به عنوان یک دسر مصرف کنید. این میوه همچنین بعد از کار یا مدرسه یک میان وعده عالی برای برای شما محسوب می‌شود.
  • برخی از تعویض‌ها را انجام دهید: کابینت‌ها یا یخچال خود را بگردید و سه غذایی که روزانه می‌خورید را انتخاب کنید. مواد تغذیه‌ای آن‌ها را بنویسید و دفعه دیگر که در فروشگاه مواد غذایی هستید، فقط برای این سه مورد جایگزینی کم کالری پیدا کنید.
  • سبزیجات بیشتری مصرف کنید: هر جا که می‌توانید سبزیجات را اضافه کنید، گوجه فرنگی روی ساندویچ، فلفل روی پیتزا یا سبزیجات اضافی برای سس ماکارونی. سبزیجات از قبل برش خورده، کنسرو شده یا منجمد را برای میان وعده‌های سریع آماده کنید.
  • سس سالمی را امتحان کنید: اگر از سُس‌های کامل چرب استفاده می‌کنید، حالا وقت آن رسیده است که به سراغ چیزهای سبک‌تر و سالم‌تری بروید و به طور خودکار کالری کمتری مصرف کنید
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.