سه شنبه ۰۲ آذر ۰۰

تعریف سلامتی

سایت تخصصی اخبار و آموزشی در حوزه سلامت

۳۳ بازديد
۰ ۰
 

سلامتی چیست

هنگامی که میپرسیم سلامتی چیست ؟ باید بگوییم که واژه ‌ی سلامتی، بسته به شرایط و افراد مختلف، دارای معانی متفاوتی است. همچنین واژه‌ های “سلامتی”‌ یا “سالم” در متون غیر پزشکی هم به کار میرود. مانند: ‌اقتصاد سالم. ریشه ی کلمه انگلیسی “‌health‌”‌ به واژه‌ی hale در انگلیسی قدیم بر میگردد که به معنی ‌تمامیت، جامع و کامل بودن، دارای وضعیت خوب یا عالی‌ است.

 

تعریف سلامت فیزیکی یا سلامت جسمی

سلامت جسمی به معنای توانمند بودن بدن برای فعالیت روزانه و حفظ انرژی برای موارد اضطراری و دوری از بیماری‌ها و تناسب کلی جسمی است.

برخی از مصداق‌های توجه به سلامت جسمی به شرح زیر هستند:

  • وجود تمرین و نرمش منظم در برنامه روزانه
  • تنظیم حجم و نوع غذا متناسب با نوع فعالیت‌ها
  • جذب بخش قابل توجه کالری مورد نیاز از طریق مواد غذایی غیر از چربی
  • تسلط بر مهارت مدیریت استرس
  • انجام فعالیت‌هایی که حداقل ۱۵ دقیقه به صورت روزانه بدن ما را در وضعیت ریلکس قرار دهند
  • تلاش برای پیشگیری از بیماری‌ها به جای ذهنیت درمان‌محور
  • اجتناب از اعتیاد به موادی مانند مخدرها، کافئین، نیکوتین و الکل

متمم هم در این زمینه درس‌ها و مطالب متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه درس‌های مرتبط با مدیریت استرس
  • تلاش برای جدی‌تر گرفتن عادتهایی مانند عادت به پیاده روی
  • مطرح کردن اهمیت بحث خواب و خوابیدن و عادتهای مرتبط با خواب و نیز اثرات نامطلوب کم خوابی (درس یک، درس دو)
  • تاکید بر عادتهای مراقبه و تکنیک‌های مرتبط با آن
  • تلاش برای معرفی بهتر مفهوم اعتیاد به کار به عنوان تسهیل کننده‌ی بیماری‌ و کاهش‌دهنده‌ی سلامت فیزیکی
  • رفتارهایی که باعث می‌شوند همیشه احساس خستگی کنیم

 

تعریف سازمان بهداشت جهانی از ‌سلامتی‌

مشهورترین تعریف جدبد از سلامتی را میتوان در پیش ‌نویس اساسنامه سازمان بهداشت جهانی مشاهده کرد که برای بار اول در کنفرانس بین‌ المللی سلامت، مورد استفاده قرار گرفت:

‌سلامتی یعنی حالتی که فرد در آن، از وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی کاملا عالی برخوردار باشد، و صرفا به عدم ابتلا به بیماری یا نواقص دیگر اطلاق نمیشود.

سازمان بهداشت جهانی در منشور اتاوا در مورد ارتقای سلامت این چنین اظهار میدارد که سلامتی: سرمایه‌ ی زندگی روزمره‌ی انسان ‌ها است، نه مقصود آن. سلامتی مفهومی مثبت است که بر سرمایه‌ های اجتماعی و فردی، و هم‌چنین ظرفیتهای جسمی مبتنی است.‌

مقاله‌ای که در هفته ‌نامه‌ لنست منتشر شد، این نکته را بیان میداردکه  سلامتی صرفا، حالتی که فرد در آن از وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی کاملا عالی برخوردار باشد‌، نیست. و همچنین، ‌صرفا به عدم ابتلا به بیماری یا نواقص دیگر نیز اطلاق نمیشود.

این مقاله اعتقاد دارد تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامتی، کارایی خود را در عصر جدید از دست داده است؛ عصری که دانشمندان در آن به شواهدی جدید از بیماریهایی دست یافته اند که در سطح مولکولی، فردی و اجتماعی ایجاد می‌شوند.




سلامت جسمانی کلا مربوط به دور بودن از بیماریهایست. بیماری متضاد راحتی و سلامت جسمانی است. سلامت جسمانی بوسیله مراقبت فرد از سلامت بدنی‌اش از طریق تمرینات ورزشی، تحریک ذهن و فکر با مطالعه کتابهای مناسب و مصرف غذاهای مغذی بدست می آید.

میلیون ها انسان در سراسر جهان از بیماریهای مزمنی مثل بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، مشکلات کلیوی و دیگر ابتلائات رنج می برند و به قیمت پرداخت هزینه های گزاف درمانی و از دست دادن آرامش خیال سعی می کنند که از بیماریهای جسمی خلاص شوند.

تغییر سبک زندگی، تمرینات بدنی مناسب، تغذیه سالم، روابط اجتماعی خوب و فعالیت ذهنی به اجتناب از بیماریها و مشکلات پزشکی و دستیابی به سلامت کمک می کند.
در دنیای امروز کمبود فعالیت بدنی انسان ها مشهود است. تعداد زیادی از مردم جلوی کامپیوتر کار می کنند یا ساعت های متمادی در روز بصورت نشسته فعالیت کاری دارند. این نوع کارها باعث چاقی و مشکلات مربوطه می شود. چاقی ریشه سایر بیماریهای مزمن مثل دیابت و تصلب شرایین است. کاهش اعتماد به نفس، کاهش طول عمر و تخریب روابط اجتماعی از دیگر عوارض چاقی هستند که بر سلامت روانی تاثیر می گذارد.

تمرینات بدنی ابزاری برای دستیابی به سلامت جسمانی است. فعالیت های ساده ای مثل پیاده روی، دوی آهسته، شنا، بالارفتن از پله ها یا مسافرت های پیاده به انعطاف پذیری و تناسب اندام کمک می کنند. تمرینات ورزشی به مدت 30 دقیقه در روز و برای 5 روز در هفته تاثیر قابل ملاحظه ای در سلامت دارد. تمرینات استقامتی و قدرتی به بهبود عملکرد عضلانی و جلوگیری از درد مفصلی و عضلانی و پوکی استخوان کمک می کند.


تغذیه متعادل برای حفظ سلامت جسمانی ضروریست. یک رژیم متعادل غذایی شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های چرب ضروری و فیبر می شود. ویتامین دی و کلسیم سلامت استخوان و ویتامین ث و آهن سطح هموگلوبین خون و جلوگیری از کم خونی را تضمین می کنند.

رژیم پر فیبر باعث کاهش کلسترول می شود. رژیم غنی از انتی اکسیدان ها با دفع رادیکال های آزاد مانع فشار اکسیداسیونی در بدن شده و از سرطان جلوگیری می کند.

رژیم غذایی متعادل باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و بدن را از طیف گسترده بیماریها حفاظت می کند. تناسب اندام و تغذیه مناسب نه تنها سلامت جسمانی بلکه سلامت مالی را بوسیله صرفه جویی در هزینه های پزشکی افزایش می دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.